Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.04.2017 06:48 - "И ТЪЙ, ХРИСТОС НЕ ХУЛИ ДРЕВНАТА ПРАВДА, А ИСКА ДА Я ВЪЗВИСИ.."
Автор: fotinia Категория: Поезия   
Прочетен: 474 Коментари: 0 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
 "И ТЪЙ, ХРИСТОС НЕ ХУЛИ ДРЕВНАТА ПРАВДА,
А ИСКА ДА Я ВЪЗВИСИ.."
--------------------------
Защо пък Той нарича тези нови заповеди малки,
когато те са тъй важни и високи?
– Заради това,че той искал Сам да даде този закон.
Както Той смирил Самия Себе Си и на много места говори
за Себе Си скромно, така говори и за Своя закон, като поучава с това и нас да бъдем винаги скромни.
Освен това Той проявявал до известно време смирение в Своите думи,за да не бъде заподозрян в нововъведение.

А когато ти чуеш думите: „най-малък в царството небесно“Мат. 5, 19., не разбирай нищо друго, освен геената или мъчението.Царство Той нарича не само наслаждението от бъдещи блага, но и времето на възкресението и страшното второ пришествие. Действително, възможно ли е,
щото този, който нарече своя брат глупав и наруши с това една заповед, да бъде хвърлен в геената, а който наруши целия закон и съблазни в същото и други, да се намира в царството? – Не това следователно се разбира тук, но това, че нарушителят на закона в онова време (при всеобщото възкресение) ще бъде най-малък,т.е. отхвърлен, последен, а последният, без съмнение,ще бъде хвърлен тогава в геената. Като бил Бог, Христос предвидил небрежността на мнозина, предвидил,че някои ще приемат Неговите думи с преувеличение
и ще разсъждават за закона така: „Нима ще бъде наказан този, който нарече своя брат глупав?

Нима прелюбодеец е този, който само погледне на жена?“
Като изтъква отнапред такава една небрежност към закона, Той произнася страшна заплаха и против едните, и против другите, т.е. и против нарушителя на закона,и против тези, които довеждат към това и други.
Като знаем тези заплахи, да се постараем и сами да не нарушаваме закона, и да не ослабяме ревността на другите, които желаят да го запазят. „А който изпълни и поучи, той велик ще се нарече в царството небесно.“Мат. 5, 19.

Ние трябва да бъдем полезни не само за самите себе си, но и за другите; не еднаква награда получава този, който е само сам добродетелен, и този, който води със себе си към това и другиго. Както учението, което не се оправдава с дела, осъжда този,който го проповядва (как ти, казва апостолът, който учиш другиго, себе си не учиш?Рим. 2, 21., така и другите дела,ако ние, като ги вършим, в същото време не ръководим и другите, получават по-малка награда. И тъй, ние трябва и в едното, и в другото да бъдем съвършени;като изправим най-напред себе си, трябва да употребим старание и за другите. Заради това именно и сам Христос поставил отначало делата, а след това учението, като показва, че само по такъв начин може да се поучава с успех; в противен случай ще кажат:

„Лекарю, изцери се сам.“Лук. 4, 23.

Действително, ако някой, който не е в състояние да научи другите, намисли да изправя
другите, ще стане за мнозина предмет за присмех; поправо, той съвсем няма да бъде в състояние да учи,
понеже делата му ще противоречат на учението му. А ако той бъде съвършен и в едното, и в другото, „велик ще се нарече в царството небесно“. „Защото, казвамви, ако вашата праведност не надмине праведността на книжниците и фарисеите, няма да влезете в царството небесно.“Мат. 5, 20.

Тук под думата „праведност“
Той разбира изобщо добродетел, както и в разказа за
Иова е казано: „имаше един човек... непорочен,справедлив.“Иов. 1, 1.

В такъв смисъл и ап. Павел нарича праведник този, за когото, според неговите думи, законът няма значение: „Законът е установен не за праведник.“ Тим. 1, 9.

Пък и в много други места може да се види, че тази дума се употребява изобщо за означаване на добродетел.

От думите на Христа ти можеш между другото да видиш как се засилила благодатта (в Новия завет),щом Христос желае, щото Неговите ученици, които току-що били стъпили в пътя на правдата, да бъдат по-добри от ветхозаветните учители. Като говори за книжниците и фарисеите, Той не разбира тези, които престъпват закона, но тези, които го изпълняват.

Ако това са били човеци, които не изпълняват закона,Той не би говорил за тяхната правда, и правдата, която не съществува, не би сравнявал със съществуващата правда. Забележи още тук и това, как Той потвърдява съществуването на древната правда, като я сравнява с новата; а това показва, че и едната, и другата са сродни помежду си, понеже по-голяма ли е правдата, или по-малка, все пак е правда.

И тъй, Христос не хули древната правда, а иска да я възвиси. Действително, ако тя би била лоша, Той нямаше да иска по-висока, нямаше да я усъвършенства,но просто щеше да я отхвърли. Но, ще кажеш ти, ако тя действително е такава, защо не въвежда сега в царството? – Тя не въвежда тези, които живеят след Христовото дохаждане, защото те, като са получили по-голяма сила, длъжни са да проявят и повече подвизи; своите пък питомци тя всички въвежда. „Мнозина ще дойдат от изток и запад, казва Господ, и ще насядат на трапеза с Авраама, Исаака и Иакова.“Мат. 8, 11.

Така, известно е, че Лазар, който се удостоил с велики награди, се намира в лоното на Авраама. И изобщо всички, които се отличили във Ветхия завет, отличили се с тази правда. И сам Христос, като дошъл в света, не би изпълнил всецяло тази правда, ако тя беше лоша и не сродна с новата. Ако Той вършил това само с цел да привлече иудеите, а не за това, да покаже нейното сродство и съгласие с новата, защо тогава не е изпълнил елинските закони и обичаи, за да привлече към себе си елините?

СВ. ИОАН ЗЛАТОУСТ
Цариградски архиепископ
ТЪЛКУВАНИЕ
НА ЕВАНГЕЛИЕТО
ОТ МАТЕЯ



Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: fotinia
Категория: Поезия
Прочетен: 898541
Постинги: 958
Коментари: 363
Гласове: 367
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930