Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.12.2014 10:14 - Божиите съдби
Автор: lubovakoniamash Категория: Лични дневници   
Прочетен: 539 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 30.12.2014 10:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Няма сляп случай! Бог управлява света, и всичко, кое­то става на небето и в поднебесната, става според съда на пре-мъдрия и всемогъщ Бог, непостижим в Своето всемогъщество и премъдрост, непостижим в Своето управление.   Бог управлява света: Неговите разумни творения да Му се покоряват и Неговите слуги да Го съзерцават благоговей­но, да славословят в удивление и недоумение надвишаващото техния разум, премъдро Негово управление!
Бог управлява света. Заслепените грешници не виждат това управление. Те са измислили чуждия на разума случай, те не съзнават неправилността и ограничеността на своя възглед, изкривен и помрачен, те приписват на Божието управ­ление отсъствие на правилност и смисъл, те хулят Божието управление, и премъдрото действие признават и наричат бе­зумно.
  Той е Господ, Бог наш: Неговите съдби са по цяла земя (Пс. 104:7), проповядва царственият Пророк. Съдбите Господни са истина - всички са праведни (Пс. 18:10). В тях няма нищо несправедливо! В тях няма нищо неразумно! Те се оправдават чрез своите последствия, чрез своите духовни плодове, оправ­дават се чрез съвършенството на своя всесъвършен Източник.......
Как­во са Божиите съдби? Това са действия или допущения на Божията воля, върху които волята на човека няма никакво влияние. Очевидно е, че за пълното изпълнение на Божията воля от хората човек трябва да встъпи в правилно отношение и към Божиите заповеди, и към Божиите съдби. Аз пазех Гос­подните пътища, казва истинният Божий служител,защото всички Негови съдби са пред мене, и от наредбите Му не отстъпвах (Пс. 17:22,23 - слав.).Научи ме, Господи мой, на Тво­ите съдби! (Пс. 118:108 - слав.). Славил бих Те с правота
на сърцето, като се уча от съдбите на Твоята правда (Пс. 118:7).
Прогневява Господа грешникът - самоволният служител на демоните: няма Бог пред него, във всяко време пътищата му се оскверняват, Твоите съдби са далеч от него (Пс. 9:25,26 - слав.). Пренебрегването на Божиите заповеди по необходи­мост се присъединява към отхвърлянето на Божието управ­ление над света и на Божия промисъл за света: пренебрегва­нето на Божиите заповеди произлиза от това отхвърляне като естествено следствие. За управител на вселената и начална причина за всичко, случващо се в човешкото общество и с всеки човек в частност, доброволният, съзнателен грешник признава или човешкия разум, или слепия, безсмислен случай. Този грешник по своя начин на мислене и настроението на душата с
и встъпва в отношение, враждебно на Господа и на Неговото свето Евангелие; той без страх потъпква всички Божии заповеди, без страх задоволява всички свои порочни пожелания.
  За когото няма Бог в Божия промисъл, за него няма Бог и в Божиите заповеди. Който е видял Бога в Неговото управ­ление на света, който се е изпълнил с благоговение пред това управление, който благоговеепред Божиите съдби, само той може да прикове плътта си към страха Божий (Пс. 118:120 -слав.): да разпъне греховната и веществолюбива воля и мъд­руване на кръста на евангелските заповеди. За да видим Бога в Неговия промисъл, е необходима чистота на ума, сърцето и тялото. От виждането на Божиите съдби в изобилие се ражда майката на това виждане - благочестивият живот.Бог управлява вселената, Той управлява и живота на все­ки човек във всичките му подробности. Такова управление, влизащо в най-дребните, на пръв поглед нищожни условия на съществуване на творенията, съответства на безкрайното съ­вършенство на Божиите свойства. Законът на такова управ­ление може да се прочете в природата, в обществения и в частния живот на човека, в Свещеното Писание. Не две ли врабчета, е казал Спасителят, се продават за един асарий? И ни едно от тях няма да падне на земята без волята на ва­шия Отец; а вам, истинни и верни Божии служители, и косми­те на главата са всички преброени(Мат. 10:29, 30). Вярвам на всесветите слова! И не мога да не им вярвам: те с точност изобразяват съвършенството на моя Бог. От Твоето лице, Господи мой, да излезе съд за мене! (Пс. 16:2). Целият принад­лежа на Теб! Моят живот и моята смърт ежечасно се нами­рат в Твоите ръце! Ти участваш във всички мои дела, във всич­ки мои обстоятелства: помагаш ми да Ти благоугаждам; дълготърпиш моите своеволни, греховни, безумни действия. Тво­ята десница постоянно ме направлява на Твоя път! Без съ­действието на тази десница отдавна бих се заблудил безизход­но, бих погинал безвъзвратно. Ти, Който едничък си способен да съдиш човека, ме съдиш и решаваш моята участ навеки според Твоя праведен съд, по Твоята неизказана милост. Аз съм Твой и преди моето битие, и отвъд предела на моето зем­но битие или странстване!
Божии съдби са всичко, което се извършва във вселената.Всичко, което се извършва става, става вседствие на Божия съд и решение......

За ръководители на нашето поведение са дадени, от една страна, разумът и свободното разположение, а от друга - откровеното Божие учение. Откровеното Божие учение въз­вестява достатъчно подробно Божията воля като средство за спасение, възвестява Божието благоволение да се спасят всич­ки човеци, възвестява вечна мъка за потъпкването на Божи­ята воля. Оттук ясно следва, че спасението и погибелта на човека зависят единствено от неговата воля, а не от неизвест­ното на него Божие определение.
Защо един се ражда в богатство и знатност, а друг в ни­щета, сред хора, презирани и угнетявани, обречени на дожи­вотен телесен труд с пот на лицето, лишени от средства за умствено развитие? Защо един умира грохнал старец, друг в разцвета на юношеската или зрялата възраст, друг дете или дори неколкодневен младенец? Защо един постоянно се ползва със здраве и благополучие, а друг се измъчва в болести, пре­дава се от едни скърби на други, от едни бедствия на други, като от ръка на ръка? Тези и подобни въпроси веднъж зани­мавали великия египетски пустиножител Антоний и той напразно търсел разрешаването им със собствения си разум, осенен от Божествената благодат, способен да се вдълбочава в изследването на Божиите тайни. Когато светият старец се уморил от безплодни размишления, към него последвал глас от небето: „Антоний! Това са Божии съдби. Изследването им е душевредно. Внимавай над себе си"
„Внимавай над себе си", о, човече! Встъпи в труд и изследване, които са ти жизнено необходими. .....

Защо земният живот да бъде път само на страданието, понякога действащо по-силно, друг път по-слабо, понякога осезаемо, понякога заглушавано от упоението на земните гри­жи и наслаждения? Защо да има болести и всякакви други нещастия, лични и обществени? Защо в човешкото общество да има раздори, обиди, убийства? Защо винаги да има разнообразно зло, непрестанно борещо се против доброто, почти винаги тържествуващо над него? Защо всеки човек вътре в себе си да бъде отравян от страсти, да се измъчва от тях несравнимо повече, отколкото от скърбите отвън? Защо да има смърт, безпощадно поглъщаща всички? Що за явление е това - поколенията, сменяни едно от друго, възникващи от небитието, встъпващи в живота за кратък срок, отново завинаги се потопяват в неизвестността?
Що за явление е дейността на всяко поколение на земята, сякаш е вечно на нея? Що за явление е тази дейност, постоянно противоречаща на самата себе си, постоянно изгражда­ща с усилие, изграждаща върху потоци човешка кръв като върху цимент - постоянно разрушаваща своята работа със същото усилие, със същото кръвопролитие?... Земята е доли­на на изгнанието, долина на постоянно безредие и смущение, долина на ограничено пребиваване на същества, Изгубили сво­ето първоначално достойнство и жилище, изгубили здравия смисъл. По много начини страдат хората в тази мрачна и дълбока долина! Те страдат и под гнета на нищетата, и в изобилието на богатството; страдат и в бедни колиби, и във ве­ликолепни царски палати; страдат от бедствия отвън и от това страшно разстройство, с което е поразено естеството на все­ки човек вътре в него, с което са поразени и душата, и тялото му, с които е извратен и заслепен умът му.........

При нападение на скърби изцяло се предавайте на Божията воля и милост, и с особено усърдие се стремете към изпълнението на Божиите заповеди(1 Петр.4:19). Времето на скърбите е онова блажено време, в което Бог съзижда душата на Своя възлюбен избранник измежду човеците........
Автор:Св. Игнатий Брянчанинов




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lubovakoniamash
Категория: Лични дневници
Прочетен: 657251
Постинги: 771
Коментари: 1086
Гласове: 1302
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930