Прочетен: 525 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 20.10.2014 13:33
§ 31. Грешникът (типичност и многоликост)
Без да се навлиза подробно в природата и в характера на самия грях, както и в особените му прояви и форми у отделния човек, (което е предмет и задача на сакраменталната изповед), тук ще се посочи само характерното и в същото време многообразното в тях. Като типичен представител на това болезнено състояние на човешката воля поради раздвоената й наклонност повече към злото отколкото към доброто (Рим. 7: 15—24) се е явявал и явява в живота изобщо грешникът.
Според това, каква насока взема волята и животът на човека в противоречие или в съгласие с Божията воля, той е и става повече или по-малко грешен или праведен (благочестив). В средно положение той се намира, когато е наистина още в състояние на благодатта, но във всеки момент поради слабост на волята може да го загуби и действително го загубва в по-малка или по-голяма степен, главно, при съблазън. Задачата на душепастиря тук е — да научи пасома да прави разлика между състоянието на неправда, грях и вина. Неправда (несправедливост) е всяко нарушение на Божията воля от човека, а грях на библейски език означава постъпка от страна на човека, с която той не изпълнява правилно, по необмисленост или слабоволие, Божиите закони. Съзнанието пък, че е извършил всичко това против волята Божия, прави човека виновен, т. е. прави го да чувствува своята вина пред Бога и, следователно, отговорност пред Него и другите човеци.
Грешникът може да стане такъв поради заблуда, поради което душепастирят трябва да се отнася към него, като към болен, и трябва да го научи, как да постъпва правилно (праведно или благочестиво). Той не трябва само да упреква грешника в безнравственост и пр., а търпеливо и продължително трябва да упътва, развива и упражнява волята му в доброто и в изпълнение на Божията воля, разбирана правилно в светлината на християнската вяра, при помощта на Божията благодат.
Убеден веднъж в истинността и необходимостта на всичко това, грешникът след това сам почва да се бори със злото и да развива доброто у себе си, т. е. да съобразява и съгласува своята воля с Божията воля. Естествено това е доста трудна задача, както за самия грешник, така и за душепастиря, колкото поради греховността на човешката природа, толкова и поради свойствения й дух на фарисейство или самоправедност. Но те трябва да се лекуват и отстраняват внимателно и усърдно най-вече при изповедта.
Конкретните образи, под които грехът и неговият субект, грешникът, се срещат в живота, са най-различни и извънредно много. Според това, от какво произлизат, на коя страст или похот (на плътта, очите или житейска гордост — 1 Йоан. 2 :16) са изразители и носители, нарушение на Божия заповед или църковна наредба представляват и как се проявяват, случайно или по навик, повтарят ли се или не, със зла воля или не и т. н., и грешникът бива случаен или по навик, рецидивист и тежко паднал, пияница, блудник и т. н.
Съответно на тоя му характер пък, и душегрижието за него на пастиря бива най-различно.
Така, например, някой само в дадени случаи се напива лошо, друг по навик прави това, а трети е закоравял в порока на пиянството. Такъв човек, изобщо пияницата, е с помрачен разум, съвсем безволен, няма вече никакъв срам, тялото му е също болно. За него чест, лично достойнство, семеен живот, привързаност и прочие са изгубили всякакво значение. Във всички тези случаи душепастирят трябва да бъде много внимателен, трябва сериозно да потърси причините за тоя порок, да ги отстрани и излекува сам, в специални лечебни и други заведения и с помощта на добре обмислени и приложени средства.
Или, нерядко срещаният, невъздържаният в сексуално отношение, нецеломъдреният и похотливият човек (блудник) изисква също голяма бдителност над себе си, а мъдрост, тактичност и твърдост от страна на душепастиря. Съответно на причините за тоя тежък грях, който, както по-горе се посочи, довежда човека до толкова сериозни страдания и душевни израждания, душепастирят трябва усърдно и умело да насочва борбата на грешника било със слабостта на волята му към алкохолизъм, било с вредна наследственост, порнографска литература, среда, проституция и др. Той трябва внимателно и бащински, но енергично и дебело да подчертава християнското учение за чистотата и светостта на човешкото тяло (1 Кор. 6:15—20), на брака и семейството.
И не само със самия грешник в това отношение, а и с родителите и другите му близки (съпруга или съпруг, братя или сестри и роднини)
той трябва да говори и увещава, да просвещава разума и да, лекува волята и душата, изобщо. Любовта между младите не само не се забранява, а се благославя и одухотворява от Църквата, и съпружеските задължения не се пренебрегват, а само се нормализират от нея в християнския брак и в християнското семейство за раждане, съответно отглеждане и възпитание на децата и чрез това за придаване пълния, истински смисъл и щастие в живота.
Падението пък в който и да е тежък грях, особено ако то продължава дълго време и става порок, прави християнина закоравял и упорит грешник. Излекуването на волята му в такъв случай е за душепастиря много трудна задача, понеже той, подобно на Пастиреначалника, трябва вече „да подири и да спаси погиналото" (Лук. 19:10). Това обръщане на грешника и на неговата греховна воля се извършва вътрешно и външно при спазване на условия и с помощта на някои методи, които се излагат и обясняват по-долу във връзка със специалното душелечение и душеръководене при светото тайнство Покаяние с изповед.
Автор: професор протойерей Христо Попов
По случай 9-ти септември 1944
На Коледа с Джендо, или защо путинофилит...